CZCIONKA: A A+ A++
KONTRAST: A A A A

Dział Promocji, Komunikacji i Kultury

Wszystkie działania w projekcie Centrum wiedzy o dostępności i upowszechniania zasad projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku nakierowane są na:

  • wsparcie zmian organizacyjnych na uczelni,
  • wdrożenie racjonalnych dostosowań procesu dydaktycznego,
  • podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku,
  • upowszechniania zasad projektowania uniwersalnego. 

Działania realizowane w projekcie są uzupełnieniem działań zmierzających do wypracowania modelu uczelni dostępnej, ze względu na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, realizowanymi w ramach projektu w konkursie POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19 Uczelnia dostępna, natomiast nie pokrywają się w żadnym obszarze. 

Projekt przewiduje sformalizowaną współpracę z Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz Politechniką Krakowską.

Partnerstwo w projekcie będzie zmierzało do budowania i rozwijania interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego w zakresie obszaru: design i przedmioty codziennego użytku.

W związku z tym podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy Politechniką Opolską, Politechniką Krakowską oraz Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. 

W ramach projektu zostaną zrealizowane we współpracy z Partnerami projektu następujące działania:

  • zmiany w strukturze organizacyjnej jednostki,
  • zatrudnienie osoby do powołanego Centrum,
  • utworzenie laboratorium dostępności i projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku,
  • kompleksowe szkolenia podnoszące świadomość na temat projektowania uniwersalnego i dostępności w aspekcie designu i przedmiotów codziennego użytku z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia wiodących ekspertów,
  • podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej w obszarze projektowania uniwersalnego i dostępności w aspekcie designu i przedmiotów codziennego użytku,
  • przygotowanie, opracowanie i upowszechnienie materiałów informacyjnych z obszaru projektowania uniwersalnego w zakresie designu i przedmiotów codziennego użytku,
  • utrzymywanie stałej współpracy o charakterze sformalizowanym z podmiotami działającymi na rzecz osób o szczególnych potrzebach (tj. PFRON Oddział Opole),
  • współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym mająca na celu m.in. rozwiązywanie problemów i barier dotyczących dostępności, wypracowaniem standardów dostępności w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku,
  • wprowadzenie do nauczania treści programowych zawierających treści związanych z projektowaniem dostępnym,
  • wprowadzenie do siatek studiów na kierunkach związanych z szeroko rozumianym wzornictwem przemysłowym przedmiotu: projektowanie uniwersalne.

Realizacja powyższych działań zapewni uczelni wzrost świadomości i kompetencji w obszarze dostępności i projektowania uniwersalnego w zakresie designu i przedmiotów codziennego użytku, gwarantując warunki do prowadzenia procesu dydaktycznego. Dodatkowo otoczenie społeczno-gospodarcze zyska jednostkę wspierającą i upowszechniającą zasady projektowania uniwersalnego.  

Wskaźniki rezultatu Projektu: 

  • liczba centrów wiedzy o dostępności funkcjonujących po zakończeniu projektu,
  • liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne,
  • liczba studentów uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne. 

Wskaźniki produktu Projektu: 

  • liczba centrów wiedzy o dostępności objętych wsparciem,
  • liczba pracowników kadry dydaktycznej objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia,
  • liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
  • liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych,
  • liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami,
  • liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
  • liczba inicjatyw w zakresie dostępności i projektowania uniwersalnego zrealizowanych przez centrum,
  • liczba studentów uczelni objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia.