Wszystkie działania w projekcie Centrum wiedzy o dostępności i upowszechniania zasad projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku nakierowane są na:
- wsparcie zmian organizacyjnych na uczelni,
- wdrożenie racjonalnych dostosowań procesu dydaktycznego,
- podnoszenie świadomości i kompetencji kadry uczelni z zakresu projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku,
- upowszechniania zasad projektowania uniwersalnego.
Działania realizowane w projekcie są uzupełnieniem działań zmierzających do wypracowania modelu uczelni dostępnej, ze względu na potrzeby osób z niepełnosprawnościami, realizowanymi w ramach projektu w konkursie POWR.03.05.00-IP.08-00-DOS/19 Uczelnia dostępna, natomiast nie pokrywają się w żadnym obszarze.
Projekt przewiduje sformalizowaną współpracę z Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie oraz Politechniką Krakowską.
Partnerstwo w projekcie będzie zmierzało do budowania i rozwijania interdyscyplinarnego podejścia do projektowania uniwersalnego w zakresie obszaru: design i przedmioty codziennego użytku.
W związku z tym podpisano porozumienie o współpracy pomiędzy Politechniką Opolską, Politechniką Krakowską oraz Uniwersytetem Pedagogicznym im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.
W ramach projektu zostaną zrealizowane we współpracy z Partnerami projektu następujące działania:
- zmiany w strukturze organizacyjnej jednostki,
- zatrudnienie osoby do powołanego Centrum,
- utworzenie laboratorium dostępności i projektowania uniwersalnego w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku,
- kompleksowe szkolenia podnoszące świadomość na temat projektowania uniwersalnego i dostępności w aspekcie designu i przedmiotów codziennego użytku z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia wiodących ekspertów,
- podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej w obszarze projektowania uniwersalnego i dostępności w aspekcie designu i przedmiotów codziennego użytku,
- przygotowanie, opracowanie i upowszechnienie materiałów informacyjnych z obszaru projektowania uniwersalnego w zakresie designu i przedmiotów codziennego użytku,
- utrzymywanie stałej współpracy o charakterze sformalizowanym z podmiotami działającymi na rzecz osób o szczególnych potrzebach (tj. PFRON Oddział Opole),
- współpraca z otoczeniem społeczno-gospodarczym mająca na celu m.in. rozwiązywanie problemów i barier dotyczących dostępności, wypracowaniem standardów dostępności w obszarze designu i przedmiotów codziennego użytku,
- wprowadzenie do nauczania treści programowych zawierających treści związanych z projektowaniem dostępnym,
- wprowadzenie do siatek studiów na kierunkach związanych z szeroko rozumianym wzornictwem przemysłowym przedmiotu: projektowanie uniwersalne.
Realizacja powyższych działań zapewni uczelni wzrost świadomości i kompetencji w obszarze dostępności i projektowania uniwersalnego w zakresie designu i przedmiotów codziennego użytku, gwarantując warunki do prowadzenia procesu dydaktycznego. Dodatkowo otoczenie społeczno-gospodarcze zyska jednostkę wspierającą i upowszechniającą zasady projektowania uniwersalnego.
Wskaźniki rezultatu Projektu:
- liczba centrów wiedzy o dostępności funkcjonujących po zakończeniu projektu,
- liczba pracowników uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne,
- liczba studentów uczelni, którzy dzięki wsparciu z EFS podnieśli swoje kompetencje dydaktyczne.
Wskaźniki produktu Projektu:
- liczba centrów wiedzy o dostępności objętych wsparciem,
- liczba pracowników kadry dydaktycznej objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia,
- liczba obiektów dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami,
- liczba osób objętych szkoleniami / doradztwem w zakresie kompetencji cyfrowych,
- liczba projektów, w których sfinansowano koszty racjonalnych usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami,
- liczba podmiotów wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
- liczba inicjatyw w zakresie dostępności i projektowania uniwersalnego zrealizowanych przez centrum,
- liczba studentów uczelni objętych wsparciem EFS w zakresie procesu kształcenia.